آمریکا دولت آبادی و نقدی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرد
نوشته شده توسط : ژورنالیست

 

دولت باراک اوباما عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران و محمد رضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج را 'در حمایت از قربانیان شکنجه، سرکوب و بازداشت های خودسرانه' در ایران تحریم کرده است.

وزارت امور خارجه و خزانه داری ایالات متحده روز چهارشنبه طی بیانیه ای این دو نفر را متهم کردند که در "نقض جدی حقوق بشر مردم ایران" پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ نقش داشته اند.

مایکل پازنر، قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا در امور حقوق بشر و کارگران گفت: "اقدام امروز بیانگر تعهد ما به حمایت از ایرانیانی است که در پی حقوق جهان شمول خود هستند و همبستگی آمریکا با قربانیان شکنجه، سرکوب و بازداشت های خودسرانه را نشان می دهد."

مقام های جمهوری اسلامی چنین اقداماتی را دارای انگیزه سیاسی و دخالت در امور داخلی ایران می دانند.

از سوی دیگر، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه گفت حکومت ایران به خاطر تحریم های بین المللی ضعیف شده و "فقط با سرکوب مخالفان می تواند بر سر قدرت باقی بماند."

"تحریم های حقوق بشری"

کنگره در تابستان گذشته ضمن تشدید تحریم های ایران، به اصرار نمایندگان محافظه کاران از جمله سناتور جمهوریخواه جان مک کین، برای نخستین بار رئیس جمهوری آمریکا را به تحریم "ناقضان حقوق بشر" در ایران موظف کرد.

با احتساب محمد رضا نقدی و عباس جعفری دولت آبادی، دولت باراک اوباما تاکنون ۱۰ مقام جمهوری اسلامی را بر اساس اتهام "نقض حقوق بشر" تحریم کرده است.

آقای نقدی در مهر ۱۳۸۸ به فرمان آیت الله علی خامنه‌ ای، رهبر جمهوری اسلامی به فرماندهی سازمان بسیج مستضعفین منصوب شد. او پیشتر رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز رئیس سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بوده است.

وی در گذشته از سوی جناح اصلاح طلب به دست داشتن در شکنجه تعدادی از شهرداران مناطق مختلف تهران متهم شده و به گفته منتقدان جمهوری اسلامی، در ماجرای کوی دانشگاه تهران در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین، نیز با دانشجویان معترض به شدت برخورد کرده بود.

عباس جعفری دولت آبادی در شهریور ۱۳۸۸ توسط صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به عنوان دادستان تهران جایگزین سعید مرتضوی شد.

رئیس جمهوری آمریکا در ماه سپتامبر ۲۰۱۰ طی فرمانی سعید مرتضوی که به گفته خانواده های قربانیان ماجرای بازداشتگاه کهریزک از متهمان اصلی این پرونده است، را در کنار هفت مقام ایرانی دیگر به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده بود.

مقام هایی که تحریم شده اند عبارتند از:

  • محمدعلی جعفری (فرمانده کل سپاه پاسداران)
  • صادق محصولی (وزیر رفاه فعلی و وزیر سابق کشور)
  • غلامحسین محسنی اژه ای (دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات)
  • حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات)
  • مصطفی محمد نجار (وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی)
  • احمدرضا رادان (جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی)
  • حسین طائب (معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق نیروی بسیج)

تحریم این افراد با اعتراض وزارت امور خارجه ایران مواجه شد که با احضار لئو آگوستی، سفیر سوئیس در تهران مراتب اعتراض جمهوری اسلامی را به وی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری های ایران، مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه به سفیر سوئیس گفته بود: "اقدام دولت آمریکا دخالت آشکار در امور داخلی ایران و نقض صریح بند اول بیانیه الجزایر است."

ایران و آمریکا سه دهه است که رابطه دیپلماتیک نداشته اند و سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران عمل می کند.

دولت باراک اوباما از اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی خود نیز درخواست کرده است که به خاطر حقوق بشر مقام های ایرانی را تحریم کنند.

استوارت لیوی معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی به تازگی اعلام کرد: "خزانه داری در حال حاضر ۲۰ بانک ایران را به خاطر حمایت از برنامه های اتمی، موشکی و تروریسم این کشور تحریم کرده است."

ایران این تحریم ها را بی فایده می داند و می گوید که سیاست اتمی یا خارجی این کشور را تغییر نخواهد داد.

آمریکا در تازه ترین دور تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی، در اواسط ماه فوریه بانک رفاه کارگران ایران را تحریم کرد.




:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: